Jak krok po kroku dokonać zmiany biura rachunkowego

Zmiana biura rachunkowego to prosty proces, zwłaszcza z pomocą nowej firmy. Zacznij od wypowiedzenia dotychczasowej umowy, uwzględniając okres wypowiedzenia. Odwołaj stare pełnomocnictwa (OPL-1), udziel nowych (UPL-1) i zaktualizuj dane w urzędach. Przenieś dokumentację księgową do nowego biura. Wsparcie specjalistów pomoże Ci przejść przez każdy etap bez stresu. Szczegóły w artykule!

Gdy decyzja o zmianie biura prowadzącego Twoją księgowość zostanie już podjęta, zacznij od znalezienia nowej firmy świadczącej usługi księgowe. Upewnij się, że nowa firma spełni Twoje oczekiwania. Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego biura rachunkowego, przeczytasz w naszym poprzednim artykule.

Poniżej dowiesz się, jak krok po kroku dokonać zmiany biura rachunkowego i przekonasz się, że nie jest to trudny proces. Większość z wymaganych działań może nawet zostać wykonana przez nowe biuro rachunkowe w imieniu przedsiębiorcy, po podpisaniu stosownego pełnomocnictwa.

Wypowiedz umowę o świadczenie usług księgowych ze starym biurem i podpisz umowę z nowym

Zmieniając biuro rachunkowe trzeba wziąć pod uwagę okres wypowiedzenia jaki Cię obejmuje. Najczęściej trwa on od około jednego do trzech miesięcy kalendarzowych. Zaplanuj z nowym biurem termin przeniesienia księgowości. Dopiero kiedy zostanie to ustalone, złóż wypowiedzenie poprzedniej umowy, przygotuj je w dwóch egzemplarzach i poproś o podpis przedstawiciela biura. Umowa z nowym biurem powinna być zawarta tak, by wchodziła w życie wraz z wygaśnięciem poprzedniej. Jeżeli biuro wyrazi zgodę, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby nową umowę zawrzeć z datą przyszłą.

Odwołaj stare pełnomocnictwa i udziel nowych

Aby nowe biuro rachunkowe mogło reprezentować Cię przed urzędami, musisz podpisać odpowiednie pełnomocnictwa, składając na piśmie formularz UPL-1.

Do tego należy również odwołać poprzednie pełnomocnictwa. Odwołania dokonasz składając na piśmie druk OPL-1.

Zwróć uwagę aby rozwiązanie umowy i odwołanie pełnomocnictw nastąpiło po złożeniu deklaracji za okresy rozliczeniowe,  które obsługiwało przez stare biuro.

Aktualizacja danych w urzędach

Polskie prawo zobowiązuje przedsiębiorców do powiadomienia urzędów o tym, kto prowadzi rachunkowość danej firmy, a także gdzie przechowywana jest dokumentacja księgowa. Zmiana biura rachunkowego wymaga dokonania aktualizacji danych. Nasze biuro służy pomocą w tym procesie.

Przenieś dokumentację do nowego biura rachunkowego

Po zakończeniu współpracy z dotychczasowym biurem rachunkowym umów się na odebranie całej dokumentacji księgowej. Muszą się tam znajdować wszystkie dokumenty sporządzone przez poprzedniego księgowego oraz te, które zostały dostarczone przez przedsiębiorcę do biura. Najlepiej omówić tą kwestię z nową firmą świadczącą usługi księgowe.


Opisany proces, choć może wyglądać na skomplikowany i czasochłonny, wcale taki nie jest, zwłaszcza wówczas kiedy możesz skorzystać ze wsparcia profesjonalistów – biuro rachunkowe CentrumFK wspiera i przeprowadza nowych klientów przez cały proces zmiany.